Kristendom

På Balle har alle i 9. klasse kristendomskundskab.

I timerne bliver der arbejdet med de fire hovedområder, livsfilosofi og etik, bibelske fortællinger, kristendommen og ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser.

Undervisningen foregår som en vekslen mellem læreroplæg, dialog, gruppearbejde, elevfremlæggelser samt aktuelle sager, der bliver taget op og diskuteret. Der vil i hovedtræk blive arbejdet med kristendom, jødedom, islam, buddhisme/hinduisme, hvoraf kristendommen vil være den religion, vi går mest i dybden med. Derudover skal der arbejdes med livsfilosofi og etik, hvor eleverne bliver udfordret på deres holdninger og bliver øvet i at tage stilling og kunne ytre sig om deres egne holdninger.

Kristendom er et udtræksfag og trækkes det, består prøven i udarbejdelse af en synopse med tilhørende produkt samt en mundtlig prøve, hvor synopseindholdet fremlægges og ukendte spørgsmål til pensum forberedes og besvares.