Emma og Line 08-09: Balle set fra månen

Kære Balle Musik- og Idrætsefterskole,

”Venner er som stjerner: du kan ikke altid se dem, men du ved de er der”.

Sådan skrev vi i hinandens mindebøger, da vi afsluttede vores efterskoleophold på Balle i juni 2009. Dengang var vi rørt til tårer og kunne ikke forestille os, hvordan livet skulle fortsætte efter Balle. Hele vores verden var centreret om Balle – om fælleskabet, gymnastikopvisningerne, elevfesterne og de mange aftener, hvor vi hyggede i hallen og på gangene. Hvordan skulle vi kunne undvære alt det og hinanden?

Det viste sig, at vi (selvfølgelig) godt kunne undvære hinanden i hverdagen. Vi begyndte på to forskellige gymnasier i to forskellige byer og havde begge tre fede år på gymnasiet. Det lykkedes os at holde fast i hinanden, og fra at have været “hverdagsveninder” blev vi “weekend-veninder”. Vi besøgte hinanden i weekenderne, var med til hinandens 18-års fødselsdage og var med på hinandens familieferier. Efter sabbatår flyttede vi sammen i en lejlighed i Aarhus, og vi blev dermed igen en del af hinandens hverdag. I to år boede vi sammen i Aarhus og studerede henholdsvis psykologi og statskundskab. Nu bor vi så sammen i Tromsø (af alle steder), hvor vi sammen er på udveksling. To forskellige studier, men samme hverdag, studiebolig og en masse fælles oplevelser – helt perfekt.

På et af vores smukke hikes her i Tromsø snakkede vi om, hvordan vi mødte hinanden. Vi delte minder fra Balle og sendte Jer en kærlig tanke – for det var jo på Balle, at kimen for vores venskab blev lagt. Første gang vi rigtigt snakkede sammen var i dramaugen, hvor vi spillede nabokonerne, Else og Tove. Selvom vi ikke faldt i snak i løbet af den første måned, så fandt vi hinanden, og vi giver ikke slip! Corny, men sandt.

Vi er hinandens bedste veninder og hinandens fortrolige. ‘Bedste veninder’ er typisk en titel, der hører sig til i folkeskolen, men vi synes faktisk, at udtrykker holder. For vi ved efter otte års nært venskab, at vi vil være der til hinandens bryllupper (og eventuelle skilsmisser), barnedåbe, runde fødselsdage og andre mærkedage, der vil komme fremover.

Hvis ikke vi havde gået på Balle, og hvis ikke der havde været et engageret lærerteam som satte rammerne for fede oplevelser, havde vi ikke mødt hinanden. For det føler vi os enormt heldige, og vi vil gerne sige tak til lærerteamet 08/09 (hvis der stadig er nogle tilbage), fordi i faciliterede rammerne for vores møde og vores venskab.

Til alle jer ’nye’ lærere, som gør det samme for en ny elevgruppe: En kæmpe high-five! Som lærere på efterskole, gør I en kæmpe forskel for os elever – en forskel vi først nu forstår, hvor stor er. I kan godt hilse jeres elever og bede dem huske, at Balle er et sted, hvor venskaber for livet skabes, og hvor man skal suge alt det til sig, som man kan. Selvom vi har det fantastisk på udveksling i Tromsø, så kan vi godt nogen gange være lidt misundelige på det at være efterskoleelev – for fuck hvor var det fedt!

Det, vi skrev i hinanden mindebøger, kan lyde naivt og klichefyldt, men vi er sikre på, at der er noget om snakken. Uanset om vi er sammen som nu, og hver dag ser hinanden, eller om vi er adskilt, og ikke ser hinanden dagligt, så ved vi, at vi to altid vil være der for hinanden og have hinanden ved vores side. Og den tanke er fandeme rar og værd at dele, synes vi. Hermed gjort – hav det for fedt!

Kærlige hilsner,

Emma Østrup Brøgger og Line Marie Slot