Lasse 16-17: Om Balle og den store verden udenfor

Jeg hedder Lasse Thy Fonnesbæk og jeg er tidligere Balle elev. Jeg var elev på Balle i 2016/17 og er nu i USA på udveksling. Balle gav mig chancen for, at blive udvekslingsstudent, og har styrket mig meget socialt men også atletisk. Med et år på Balle står jeg nu med venner over hele landet. Lærerne på Balle er meget hjælpsomme og du bliver hurtigt knyttet med både lærer, roomie, linje, gangen, samt trænere. På min linje blev jeg hurtigt knyttet med andre elever fordi vi brugte det meste af dagen på, at dyrke den sport vi elsker sammen. Sammenholdet du får et år på efterskole er noget helt specielt fordi du starter med ikke at kende nogen som helst og du skal nu vende dig til tanke om at leve med en fremmed så jo hurtigere i bryder isen jo federe bliver det. Akademisk er Balle den perfekte skole, jeg følte mig udfordrede men følte stadig også at det til at overskue. Gymnastik var noget jeg de fleste var meget afslappet omkring. Jeg personligt havde ikke regnet med at jeg rent faktisk ville finde gymnastik underholdende. Gymnastik blev hurtigt komisk da vi var mindst 100 der ikke havde lavet nogen form for gymnastik for nu. På vores linjer og vores gang har vi også udflugter hvor vi bliver rystet sammen. Balle’s faciliteter er alle i en perfekt stand og de er næsten åbne hele dagen lang. Balle er helt klart et af de bedste år i mit liv med mange uforglemmelige minder.

USA:
Jeg valgte at tage et år til USA, fordi jeg tænkte det var den perfekte måde at få en chance for at bevise at jeg kan stå på egne ben, men også for at kunne snakke engelsk flydende så jeg kan bruge det i mit fremtidige job hvor et stort socialt netværk er en kæmpe bonus især i forskellige lande. Jeg fik min placering/bosted i usa få dage før min fødselsdag i februar sidste år hvor de fortalte mig at jeg skulle bo i Mississippi. Den første tanke jeg fik var at nu skulle jeg over og være en dansk “Crocodile dundee” men det viser sig at de slette ikke er i området hvor jeg bor. Jeg startede ud i en lille by ved navn tremont på Ca. 100-200 indbyggere men med tiden blev manglen på fodbold større og større det eneste problem var at der ikke var en fodbold i den nærmeste by. Jeg valgte at snakke med min værtsfamilie omkring spille for en klub, men det kunne ikke lade sig gøre da klubben var i et andet distrikt så den eneste mulighed var at skifte familie. Så nu bor jeg i en by på størrelse med Brørup. Byen hedder Amory. Jeg spiller angriber selvom jeg var forsvarsspiller i Danmark og har faktisk spillet en playoff runde mod en anden dansk udvekslingsstudent men også en tysk udvekslingsstudent. Familien består af en mor, far, og tre børn 2 piger og en knægt. den ene af mine søstre er 10 og den anden 15 mens min bror er 12. Jeg bliver spurgt en masse omkring om jeg ikke har hjemve og hvordan jeg kan være væk fra mine forældre så længe. Jeg har det nemt med at håndtere hjemve fordi at balle efterskole havde klædt mig godt på så jeg var klar til at stå på egne ben og mit normal svar til folk det spørg om jeg ikke har hjemve er normalt “nej fordi jeg er vant til at være væk fra min familie”. Med tiden jeg har været herover har jeg også besøgt en masse stater som f eks. Chicago, Michigan, Alabama, Tennessee, og South carolina. Det er bare nogle af staterne jeg har besøgt. Jeg har med tiden fået tilbud om scholarships på grund af mine præstationer i hele vores fodboldsæson. Jeg har nu valgt at takke nej da det ville koste en masse at komme tilbage og gå på college men også fordi at det ville tage et par år mere for at færdiggøre min uddannelse og siden jeg gerne vil færdiggøre min uddannelse hurtigst muligt så jeg kan komme på arbejdsmarked ser jeg det som en fornuftig beslutning at færdiggøre min uddannelse i Danmark. Når jeg kommer hjem har jeg besluttet mig for at fortsætte med at spille fodbold for Brørup GF.