Trivselsarbejde

Et område vi på Balle prioriterer højt

Trivselsarbejde på Balle

Børn og unges trivsel er vigtig for deres udvikling. Både personligt, socialt og fagligt.

De fleste unge oplever i perioder, at tingene ikke fungerer helt optimalt. Nogle oplever kriser, det kan være problemer eller konflikter i familien, i skolen eller blandt ens venner.

Nogle unge har så alvorlige problemer med trivslen, at det kan have indvirkning på deres udvikling. Det kan hænge sammen med skolevægring, stress, angst, spiseforstyrrelse, depression, ADHD, ADD, OCD, autisme eller andre diagnoser.

På Balle har alle elever en kontaktlærer som er den primære kontakt til både eleven og hjemmet.

Der er i løbet af skoleåret individuelle samtaler mellem eleven og kontaktlæreren, hvor der afsættes tid til en grundig snak om elevens trivsel og mål for efterskoleåret.

Til forældredagene vil der ligeledes være samtaler mellem eleven, forældre og kontaktlæreren.

Overordnet for alle vores elever har vi et stort fokus på elevernes generelle trivsel. Vi laver mange forskellige aktiviteter, således vores elever kan finde et ”rum”, hvor de trives og kan blomstre.

Særligt i skoleårets start gør vi et stort nummer ud af ”ryste sammen” aktiviteter og ligeledes fælles samlinger, hvor vi arbejder med forskellige emner indenfor trivsel.

Derudover har vi et team af medarbejdere, der arbejder ekstra med trivsel. Vi kalder det vores trivselsteam.

Teamet fungerer dels som sparring til kontaktlærerne og som ekstra trivselsmedarbejder for de elever, der måtte have brug for det.

Vi laver nogle forskellige gruppeforløb i løbet af skoleåret, hvor eleverne kan være med og fordybe sig ekstra i deres egen trivsel.

Det er forskelligt fra år til år, hvilke grupper, der bliver etableret, da vores elever kan have forskellige behov. Nogle af de gruppesammensætninger vi arbejder med er skilsmissegrupper, elever med angst, elever med hjemvé, sorggrupper, pigegrupper, drengegrupper osv.

Trivselsmedarbejderne har som kontaktlærerne også individuelle samtaler med de elever, der kan have behov og ikke mindst gavn af dette.